Google Analytics installeren en interpreteren

Belang van Google Analytics

Over dit artikel

Een website is een belangrijk verkoopkanaal voor veel bedrijven. Veel bedrijfseigenaars zorgen er dan ook voor dat deze goed in orde is, en dat alle informatie mooi en duidelijk wordt weergegeven. Vaak wordt er iets belangrijks vergeten: de resultaten meten. In dit artikel leggen we je uit hoe je Google Analytics installeert en interpreteert.

De installatie

1. Ga naar de admin pagina van je website en ga naar “nieuwe plugin installeren”. Zoek daar op ” Google Site Kit” en installeer de officiële Site Kit Plugin.

2. Activeer de plugin

3. Log in met Google

4. Volg alle stappen, log in mt het juiste Google account en geef alle toestemmingen. (meerdere stappen)

5. Je Google account is gekoppeld en je kan nu Google Analytics koppelen.

6. Log terug in met je Google account, volg de stappen en geef de juiste toestemmingen. (meerdere stappen)

7. Zet je land op het juiste en accepteer de bijhorende voorwaarden.

8. Je Google Analytics is gekoppeld!

Hulp nodig bij de installatie?

Contacteer ons gerust. We kunnen Google Analytics voor jou instellen.

 

Het interpreteren van Google Analytics: welke gegevens kan ik bekijken?

In je Google analytics Dashboard kan je vele gegevns vinden. Over de gegevens en functies van Google Analytics kan uren tot zelfs dagen uitleg gegeven worden. We geven je een introductie tot de belangrijskte elementen.

Je dashboard

Je dashboard kan je terugvinden op [https://analytics.google.com/analytics/web/]. 

In je dashboard zelf vind je wat standaard gegevens. Dit zijn de gegevens van de afgelopen 7 dagen.

Gebruikers: Het aantal unieke gebruikers op je website.

Sessies: Het aantal ononderbroken momenten dat je gebruikers op je site doorbrengen. (1 gebruiker kan 2 sessies hebben, in 1 sessie kunnen meerdere pagina’s bezocht worden)

Bouncepercentage: Het percentage van je gebruikers dat 1 pagina bezoekt en terug weggaat. Dit wil je zo laag mogelijk houden.

Sessieduur: Hoelang een gebruiker gemiddeld op je website zit.

Realtime

Realtime, is zoals de naam het zelf zegt, een overzicht van de gebruikers die op dit moment op je website zijn. Interessant voor heel grote websites/nieuwssites, maar minder voor KMO’s.

Doelgroep

Bij doelgroep kan je al wat interessantere gegevens vinden. Je vind hier een overzicht van het aantal bezoekers over een bepaalde tijd.

1. Periode

Hierin kan je kiezen van welke periode je gegevens wilt zien. Dit kan van dagen tot jaren gaan.

2. Nieuwe bezoekers / terugkerende bezoekers

Hier kan je zien hoeveel procent van je bezoekers nieuw is, en hoeveel procent is teruggekeerd. Let op! Een bezoekers die een ander apparaat gebruikt of zijn cookies wist wordt gezien als nieuwe bezoeker.

3.  Algemene informatie

Hierin komen verschillende gegevens voor die een leuk algemeen beeld geven over je bezoekers. De meeste van deze statistieken hebben we reeds uitgelegd in de vorige delen. Even kort samengevat:

Gebruikers: Unieke bezoekers op je website.

Nieuwe gebruikers: Nieuwe unieke bezoekers op je website (of bezoekers die hun cookies hebben gewist/ een nieuw apparaat gebruiken).

Sessies: Totaal aantal ononderbroken momenten dat bezoekers op je website surfen. (1 gebruiker kan meerdere sessies starten)

Aantal sessies per gebruiker: Gemiddeld aantal sessies dat een gebruiker start.

Paginaweergaven: Het totaal aantal pagina’s bezocht op je website. (In 1 sessie kunnen meerdere pagina’s bezocht worden)

Pagina’s per sessie: Gemiddeld aantal pagina’s dat bezocht wordt in een gebruikerssessie.

4. Demografie, systeem en mobiel

Demografie: hierin kan je gaan kijken van waar je bezoekers komen

Systeem: Wat voor apparaten gebruiken je bezoekers?

Mobiel: Wat voor apparaten gebruiken je mobiele bezoekers?

Acquisitie

Acquisitie is een belangrijk gegeven wanneer je met marketing en Social Media bezig bent. Je kan hier zien van waar je bezoekers komen.

Types vanuit  acquisitie

Organic search: Bezoekers vanuit de niet-betaalde zoekresultaten van Google en Bing

Paid Search: Bezoekers vanuit de betaalde Google resultaten.

Social: Bezoekers vanuit Social Media. Dit kunnen er verschillende zijn zoals Facebook, Linkedin, Pinterest,…

Direct: Bezoekers die je website kennen en rechtstreeks de URL ingeven.

Referral: Bezoekers die vanuit andere websites (geen zoekmachines of Social Media) naar je site doorklikken. Je kan door in de tabel te klikken de verwijzende websites in detail bekijken.

Gedrag

Bij gedrag kan je, zoals de naam al een beetje verklapt, zien wat je gebruikers doen op je website. Je ziet er welke pagina’s er vaak bezocht worden.

Tot slot

Er zijn nog veel meer gegevens die je uit Google Analytics kan halen, maar in dit artikel heb je in ieder geval een goede basis. Wil je graag meer weten over Google Analytics? Contacteer ons gerust wat de mogelijkheden zijn voor een opleiding op maat.